عوامل موثر بر راندمان الکتروموتور

۱۷ بازديد

مقدمه

راندمان در لغت به معنای بهره وری و کارکرد بهینه است و در الکتروموتور به معنی این است که در خروجی الکتروموتور به نسبت انرژی ورودی چه میزان دریافتی وجود دارد و اینکه آیا کارکرد سیستم بهینه است؟

بنابراین در این مطلب درباره عوامل موثر بر راندمان الکتروموتور و اینکه چگونه بهره وری سیستم را افزایش و یا کاهش دهیم صحبت می کنیم.

تاثیر بارخروجی الکتروموتور
اولین و مهترین عامل موثر بر راندامان الکتروموتور تکفاز و یا سه فاز، میزان بار خروجی الکتروموتور می باشد.
به هر میزان بار قرار گرفته بر روی الکتروموتور بیشتر باشد، میزان راندمان موتور کاهش خواهد داشت به این دلیل که میزان شدت جریان عبوری از سیم پیچ تغییر خواهد داشت. به نوعی این میزان بار خروجی به تلفات سیم پیچ ارتباط مستقیم داشته و تعیین کننده می باشد.

اما این میزان تلفات به میزان خالص بودن سیم پیچ و استفاده از سیم مسی با درجه مس بیشتر باعث افزایش راندمان الکتروموتور در مقابل افزایش بار خواهد شد.اما  از طرفی افزایش بیشتر مس باعث خواهد شد که حجم سیم پیچ افزایش یافته و در نهایت منجر به افزایش طول هسته می گردد که این افزایش بیش از میزان استاندارد، باعث کاهش راندمان خواهد شد.

اما به طور کلی به این دلیل که مس با توجه به ماهیت خود که دارای ضریب حرارتی بالایی می باشد، با افزاش دما در اثر عبور جریان، میزان راندمان در خروجی افزایش می یابد. بنابراین سیم پیچی مس در الکتروموتور از اهمیت بالایی برخوردار است. شیبا صنعت انواع الکتروموتور  سه فاز و تکفاز با برند مسی موتور و با سیم پیچی مسی را با تضمین کیفیت عرضه می کند.

تاثیر سیتم خنک سازی الکتروموتور
نوع سیستم خنک سازی الکتروموتور در راندمان دستگاه بسیار مهم است.
شکل پوسته الکتروموتور با طراحی های جدید که منجر به خنک سازی بهینه الکتروموتور می شود، مورد توجه تولید کنندگان برتر قرار گرفته است.

از جمله این تولیدکنندگان شرکت زیمنس است که در طراحی پوسته الکتروموتور موضوع خنک سازی را مورد توجهی خاص قرار داده و به این روش راندمان محصولات خود را افزایش داده است و در واقع خاص بدنه در بیرون کشیدن هوای گرم داخل پوسته الکتروموتور و خنک سازی بهینه آن بسیار موثر است.

بسیاری از تولیدکنندگان، امکان نصب فن اکسترنال را بر روی محصولات خود فراهم کرده اند. محل قرار گیری تیغه ها و شکل پروانه خنک کننده و شکل آیرودینامیکی پوسته همگی به بیرون راندن گرمای داخل موتور و خنک سازی آن کمک می کنند. و از این طریق راندمان الکتروموتور به دلیل خنک سازی سیم پیچ تا حد قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.

تاثیر فرایند تولید و کنترل کیفی الکتروموتور
فرایند تولید الکتروموتور توسط تولیدکنندگان و کنترل های ضمن تولید نیز تاثیری خاص در راندمان الکتروموتور خواهد داشت. 
بسیاری از شرکت های تولیدی در خط تولیدی خود از خطوط مکانیزه بسیار با کیفیت بهره می برند .

این خطوط به دلیل اینکه از نیروی انسانی استفاده نمی کنند ، دارای کمترین خطا در فرایند تولید بوده و به همین سبب کیفیت محصولات را افزایش می دهد. همچنین وجود کنترل کیفی در انتهای خط تولید از الزامات شرکت های مهم مانند زیمنس، ABB و … می باشد که در افزایش راندمان تاثیر خواهد داشت.

نتیجه
در نهایت هدف اصلی بالا بردن راندمان کار یک الکتروموتور، استفاده بهینه و صرفه جویی در بسیاری از عوامل مانند هزینه های نگهداری و جلوگیری از خرابی و تعمیرات احتمالی است. بنابراین با در نظر گرفتن این مسئله مهم سیستم کاری ما با بهترین عملکرد و هزینه مناسب به کار خود می پردازد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.