چهارشنبه ۱۵ آذر ۰۲ | ۱۰:۵۹ ۳۴ بازديد
مقدمه
با توجه به نقش حیاتی الکتروموتورهای القائی سه فاز و تکفاز در صنعت، پایش هرچه بهتر این تجهیزات در پیشگیری از توقفهای ناگهانی آنها و متعاقباً پیشگیری از افت راندمان سیستم، کاهش تولید و افزایش هزینهها بسیار مؤثر است. از طرفی آنالیز اثر جریان موتور یکی از روشهای بااهمیت پایش وضعیت موتورها است، لذا در مقاله حاضر مطالعه موردی از نتایج ارزنده بهکارگیری این روش در الکتروپمپ عمودی با توان نامی 1625 kw بررسیشده است.
با توجه به نقش حیاتی الکتروموتورهای القائی سه فاز و تکفاز در صنعت، پایش هرچه بهتر این تجهیزات در پیشگیری از توقفهای ناگهانی آنها و متعاقباً پیشگیری از افت راندمان سیستم، کاهش تولید و افزایش هزینهها بسیار مؤثر است. از طرفی آنالیز اثر جریان موتور یکی از روشهای بااهمیت پایش وضعیت موتورها است، لذا در مقاله حاضر مطالعه موردی از نتایج ارزنده بهکارگیری این روش در الکتروپمپ عمودی با توان نامی 1625 kw بررسیشده است.
در چند دهه گذشته آنالیز اثر جریان موتور بهعنوان روشی نا مداخلهگر درروند کاری موتورها (روشی که در کارکرد موتور هیچگونه تأثیری ندارد) بهمنظور پایش وضعیت آنها شناختهشده است. در این روش با نمونهبرداری جریان از یکفاز موتور و آنالیز فرکانسهای بهدستآمده از تبدیل فوریه سریع این سیگنال میتوان به وجود، اندازه و نوع برخی از عیوب الکتروموتورها پی برد. در این مقاله ضمن تشریح برخی از مطالب تئوری تلاش شده است با استفاده از فن MCSA به بررسی و نحوه تشخیص عیب یک الکتروپمپ عمودی با توان 1625 kw پرداخته شود.
تشریح تئوریک خارج از مرکزیت
خارج از مرکز وضعیتی است که در آن فاصله هوایی بین روتور و استاتور متقارن نیست. بهعبارتدیگر عدم تقارن در فاصله هوایی وجود دارد. این پدیده موجب ایجاد نیروی کشش الکترومغناطیسی نامتعادل یا عدم تعادل نیروی شعاعی میشود که درنهایت در صورت افزایش بیشازحد، موجب برخورد روتور با استاتور و متعاقب آن توقف آنی است و سبب اثر ارتعاشات بر هسته استاتور و متناسب با آن بر سیمپیچهای استاتور و روتور میشود. بنابراین چنانچه عیب خارج از مرکزیت در مراحل اولیه شناسایی میشود، میتوان با پایش روند افزایشی آن از توقف آنی موتور جلوگیری کرد.
خارج از مرکزیت در موتورها به سه صورت نمایان میشوند که عبارتاند از:
Static Eccentricty
در این حالت فاصله هوایی بین روتور و استاتور در موقعیت کمتر از حد متعارف و در یک موقعیت بیشتر از حد متعارف است این کاهش فاصله هوایی با چرخش روتور تغییر نمیکند و هنگامیکه به وجود میآید که مرکز روتور و استاتور یکی نیستند. پدیدار شدن این نوع خارج از مرکزیت میتواند ناشی از بیضوی بودن هسته استاتور، نامیزان بودن (Misalignment) یاتاقانها به علت مشکلات نسبی ساییده شدن یاتاقانها، نامیزان بودن کوپلینگ مکانیکی و به وجود آمدن پدیده soft foot باشد.
Dynamic Eccentricty
این پدیده هنگامی اتفاق میافتد که روتور حول مرکز استاتور میچرخد اما هممحور نیستند. خارج از مرکزیت دینامیک سبب کاهش فاصله هوایی در طول محیط چرخش روتور میشود و برخلاف خارج از مرکزیت استاتیکی که فقط در یک نقطه کاهش فاصله هوایی داشتیم، این تغییرات در فاصله هوایی همراه با چرخش روتور مدام تغییر میکند و تمامی محیط استاتور را شامل میشود، دلایل به وجود آمدن این پدیده عبارتاند از: تشدید مکانیکی اجزای الکتروموتور در سرعت بحرانی، گشادشدن محوطه یاتاقان و … . افزایش این مؤلفه فرکانسی بسیار بااهمیتتر از Static Eccentricty است و افزایش مقدار آن در مقیاس لگاریتمی نسبت به مؤلفه اصلی Eccentricty Static دارای محدوده مجاز 17 dB است.
Mix Eccentricty
در این وضعیت Static Eccentricty و Dynamic Eccentricty تمایل به همزیستی باهم دارند در این شرایط روتور نه حول محور استاتور و ننه حول مرکز خود میچرخد، بلکه حول نقطهای بین مرکز استاتور و روتور میچرخد.
با مراجعه به وبسایت شیبا صنعت مطالب گسترده تری را می توانید مطالعه کنید و در صورت نیاز به مشاوره فنی با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.
با مراجعه به وبسایت شیبا صنعت مطالب گسترده تری را می توانید مطالعه کنید و در صورت نیاز به مشاوره فنی با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.